crosscart.jpgKalle Markkanen, EMSC

Crosskart

On suosittu laji lähes kaikissa Pohjoismaissa. Norjassa ja Ruotsissa ajettu crosskarteilla kilpaa 80-luvulta lähtien. Laji on noussut nopeasti varsinkin 2000-luvun aikana todella suosituksi luokaksi NEZ tasoa myöten, ja myös Baltian maat ovat tulleet mukaan NEZ- sarjaan.

Crosskartin on tarkoituksena toimia ponnistuslautana nuorille kuljettajille, jotka haluavat ajaa kilpaa soralla rallityyliin. Tämä uusi luokka takaa nuoremmillekin kuljettajille mahdollisuuden ajaa soralla kilpaa vauhdikkaasti, mutta turvallisesti.

Laji on periaatteessa kartingia vastaava, mutta kehittää kuljettajaa suoraa sora- ja rallipuolelle. Autolla voi ajaa sekä kesällä että talvella, soralla, asfaltilla, lumella ja jäällä. Auto on kaikin puolin edullinen ja helppo tapa aloittaa rallicrossin ajaminen jo nuorena. Lisäksi sillä on useita muita käyttömahdollisuuksia.

Crosskartit rantautuivat kilpaluokaksi Suomeen kaudelle 2012. Suomeen lanseerattiin aluksi kaksi kilpaluokkaa:

Crosskart 125-junior, jossa saa aloittaa kilpailemisen 9-vuotiaana ja saa ajaa aina 13-vuotiaaksi asti. Autossa on 125-kuutioinen yksityyppinen kaksitahtimoottori, joka on rajoitettu pienemmällä kaasuttajalla kuin isossa yleisessä 125-luokassa. Luokka on erinomainen startti nuorelle cross-kuskille.

Crosskart 125, joissa saa ajaa 12 ikävuodesta 16 ikävuoteen asti. Moottorina toimii 125-kuutioinen 1-sylinterinen yksityyppimoottori, 2-tahti, joissa hevosvoimia jopa 40, tämä takaa vauhdikkaan kyydin ja haastetta vanhemmallekin kuskille.

Kaikissa luokissa yksityyppirunkona toimii AKK:n lanseeraama IC-Cross Kart -auto, joka on norjalaista suunnittelu- ja toteutusperää. Kokemus auton rakentamisesta näkyy. Auto on toteutukseltaan erinomainen kilpa-auto, jossa yhdistyy huipputekniikka, luotettavuus, käytännöllisyys, turvallisuus sekä muotoilu.

 

Lähde: www.autourheilu.fi 

Espoo Motorsport Club ry
Postiosoite: 
Luomannotko 2, 02200 ESPOO
Sähköposti: hallitus (at) emsc.fi