IMG_4657.JPG#68 Niclas Grönholm, EMSC Kuva: Miika Wuorela

Rallicross

Rallicross on rallin ja rata-autoilun vauhdikas yhdistelmä, jossa on yhdistetty tehokkaat autot, näyttävät ajolinjat ja kamppailulajin parhaat ominaisuudet.

Radat ovat yhdistelmä soraa ja asfalttia. Ne ovat pääsääntöisesti nopeita ja suunniteltu siten, että yksikään huippusuoritus tai kiivaat kamppailut sijoituksista ei jää yleisöltä näkemättä. Kilpailuissa lisälenkin käyttöönotto on tuonut kuljettajien taktiset ajatukset hyvin esille. Tämä on lähtöpainotteisessa lajissa yleisön kannalta ja urheilullisesti erittäin tervetullut lisä.

Kotimaisessa rallicrossissa luokkia on kolme, SuperCar, SRC ja Autokrossi. SuperCar on niin meillä kuin Euroopassakin lajin kuninkuusluokka.

SuperCar -luokassa autot ovat nelivetoisia ja turboahdettuja. Nämä erityisesti rallicrossia varten rakennetut tehokkaat autot ovat pääluokka myös kansainvälisillä areenoilla. Luokka on viime vuosina ollut osallistujamääriä tarkasteltaessa suuressa nousussa ja kiinnostuksen myötä myös kaluston taso on samalla noussut rymisten kohti kansainvälistä huippua.

SRC, eli Super-rallicross on kansalliseksi näyttäväksi takavetoautojen temmellyskentäksi sorvattu luokka, jonka suosio on ollut taattu jo usean vuoden ajan. Luokassa autojen virittäminen on melko vapaata, kuitenkin niin, että autot on rakennettu mallivuodeltaan 1998 tai uudempaan koriin. Luokan parhaimpien autojen tehot pyörivät lähes 400 hevosvoimassa ja se yhdistettynä tiukkaan kamppailuun ja takavetoon takaa, että nähtävää yleisölle riittää.

Autokrossi on huokea rallicrossin sisääntuloluokka, josta löytyy koko sarjan monipuolisinta kalustoa. Autokrossi luokan auton voi rakentaa lähes mistä tahansa autosta. Rajaavana tekijänä on ainoastaan auton kuutiotilavuus, joka saa maksimissaan olla 2050 ja siksi autokirjo tässä luokassa on varsin laaja. Suomalaiset tunnettuna autovirittäjä-kansana ovat taikoneet näidenkin autojen tehot ja ominaisuudet äärimmilleen. Erittäin suositussa luokassa saavat kilpailla myös nuoret, nuorimmillaan kilpailuvuonna 15. täyttävät kuljettaja

Rallicrossin kaikissa luokissa tekniset säännöt ovat sellaiset, että automerkkien kirjo on laaja ja hyvän kilpa-auton takana ovat monesti myös taitavat autorakentajat.

Lähde: www.autourheilu.fi

Espoo Motorsport Club ry
Postiosoite: 
Luomannotko 2, 02200 ESPOO
Sähköposti: hallitus (at) emsc.fi