JuusoKerava.jpgKuva: Joni Vainio

Defa-ralli Keravalla oli sekä talvi- että kesäralli

25.04.2016

Keravalla viikonloppuna ajetussa Defa-rallissa tuli EMSC:lle jälleen menestystä roppakaupalla. Ensimmäisenä vuorossa Juuso Nordgren (KaUA) ja Mikael Korhonen (EMSC).

Olosuhteet Defa-rallissa olivat erittäin vaativat, kun taivaalta putosi vuoron perään vettä, lunta ja rakeita. Kun tummanpuhuvien pilvien lomasta vielä salamat välähtelivät, oli jännitystä juuri rallin alettua runsaasti ilmassa.

”Eikö olekin mahtavan ilotulituksen meidän rallille yläkerran ’ukko’ järjestänyt”, kommentoi rallin ratamestari Mika Ollila.

Defa-rallissa oli alun perin neljä erikoiskoetta, mutta kolmonen jouduttiin ajamaan siirtymänä vaihtoehtoista reittiä käyttäen. Siellä oli kaksi ambulanssia vaatinutta onnettomuutta muutaman sadan metrin välein, joten aikataulullisista syistä kilpailun johto päätti poistaa EK:n 3.

Mikael Korhonen hoiteli karkkilalaisen Juuso Nordgrenin autossa konttoripäällikön tehtäviä. Kaksikko keskittyy Ralli SM -sarjassa menestymisen lisäksi Suomen MM-ralliin pääsemiseksi Tulevaisuuden Tähti -kilpailun voittamiseen. Siinä palkintona on ilmainen osanotto, Citroën DS 3 -auto käyttöön, huoltojoukot ja paljon muuta.

 

Kaksikon tiedottaja Joni Vainio raportoi Defa-rallin tapahtumista seuraavasti:

”Ensimmäinen kilpailu Citroënin DS3 R3T:llä päättyi menestyksekkäästi, sillä tuloksena oli heti luokkavoitto. Nordgren ehti ennen lauantaita ajamaan Citroënilla testiä reilut 70 km, jotta auto olisi jollain tavalla tuttu ennen ensimmäisen pätkän alkua. Aivan optimaalinen aloitus ei kuitenkaan ollut.

- Ensimmäinen pätkä meni aivan käteen. Liukkaus yllätti ja risteyksiin jarruttamiset olivat suurin ongelma ajollisesti, koska niitä ei oltu harjoiteltu tuolla autolla ollenkaan. Eivät risteykset pumppailuksi menneet, mutta ajoin vain liian pienellä vaihteella, Nordgren kertoo.

Muuten ajotyyliään Nordgren joutui vain vähän muuttamaan verrattuna Peugeotiin. Toki kasvaneet tehoresurssit vaikuttavat auton käyttäytymiseen.

- Kaasua ei voi aivan samalla tavalla runtata pohjaan kuten Peugeotissa. Citroënillä poljinta joutuu painamaan progressiivisemmin, koska muuten etupyörät alkavat sutia, Nordgren kertoo.

Keravan Defa-ralli oli karrikoidusti olosuhteiltaan samalla talvikauden päätös että kesäkauden avaus.

- Olosuhteet olivat todella haastavat ja vaihtelivat hirveästi. Ekalla pätkällä satoi vettä. Kakkosella tie oli märkä, muttei satanut enää meidän lähtönumerolla. Kolmonen peruttiin ja silloin paistoi aurinko. Nelosella satoi räntää ja tie oli loskassa, Nordgren kertaa suomalaisen kevään monimuotoisuutta.

Huoltotauolla ennen rallin päättänyttä erikoiskoetta 4 Nordgren oli kolmantena 2,9 sekuntia kärjestä, mutta uhkasi ajavansa pohjat viimeisellä pätkällä. Sanansa nuorukainen myös piti ja eroa toiseksi tulleeseen Marko Mäntyyn kertyi 3,7 sekuntia. Varsinainen voittomarginaali oli huimat 0,8 sekuntia. Samalla Nordgren oli koko rallin nopein 2-vetoinen.


- En sanoisi, että attackia olisi ollut, enemmänkin sellainen puhdas veto saatiin tehtyä. Keula edellä pyrittiin tulla. Kun tiedosti sen, ettei autoa päästä sladiin, tulee hyvä aikakin, Nordgren kertasi hyvin sujunutta päätös-EK:ta.”

Kolmen erikoiskokeen kilpailusta ei hirveästi saanut varsinaista kisatuntumaa revittyä. Nordgren harmittelikin, että peruttu pätkä oli juuri kisan pisin, sillä siellä olisi varmasti voinut päästä kunnon ajofiilikseen.

- Yritettiin ajaa kovaa viimeinen pätkä, mutta varmasti. Kun katsoo kokonaisuutta, niin vauhti oli nousujohteista. Pikkuhiljaa lähdetään kehittämään vauhtia uudella autolla, Nordgren toteaa.

SM-sarja jatkuu kesäkuun alussa Sastamalassa. Katseet on jo kuitenkin käännetty kohti kesää.
- Seuraavaksi ajetaan Peugeotilla soratestiä toukokuun aikana, jotta ollaan sitten valmiina kesäkuun alussa seuraavassa SM-rallissa, Nordgren kertoo kevään suunnitelmista.

Tuloksia:

1. Juuso Nordgren 13:15,5     
2. Marko Mänty + 0,8
3. Anssi Valkonen + 20,3

EMSC:n kuljettajia Defa-rallissa 23.4.

Keravan ympäristössä ajettu Defa-ralliin ilmoittautui ennätyksellisen paljon osanottajia. Jopa niin paljon, että karsintaa jouduttiin suorittamaan. Neljän erikoiskokeen kilpailuun otetaan sääntöjen mukaan 150 kuljettajaparia. Yli 20 jäi tällä kertaa ”rannalle”.

Juuso Nordgrenin kartturi Mikael Korhonen toi tällä kertaa luokkavoiton palkinnon Espooseen. Saman tempun teki Vakio 1600 -luokassa Hans Lindholm, kun hänen kartturoimansa hyvinkääläinen Tuomo Vanhala Focuksella voitti 12,3 sekunnin erolla kakkoseen.

Jaro Kinnunen ajoi tällä kertaa Pasi Haatajan kanssa ”vanhalla sotaratsullaan” Hondalla ja sijoittui luokassaan kolmanneksi pienistä teknisistä ongelmista huolimatta. Eroa luokan voittajaan Henrik Pietariseen jäi 15,9 sekuntia.

Ralli SM -sarjastakin tuttu Kimmo Linden oli kartturinsa mikkeliläisen Kari Kemppaisen kera luokassaan viides. Eroa luokan voittajaan Juuso Nordgreniin kertyi 32,2 sekuntia.

Trophy-luokassa (11) Bjarne Maarman VW Pololla sijoittui seitsemänneksi kartanlukijansa, riihimäkeläisen Timo Takalan kanssa. Luokan voittajaan Tomi Vileniukseen tuli eroa 1.37,4.

Juttua päivitetty: Lisätty  EMSC kuljettajien sijoitukset