Jaro Kinnuselle pohja-aikoja, teknisiä murheita ja hylkäys

26.09.2016

Kauden päättäneestä Tampereen SM-rallista muodostui kovatasoinen ja yllätyksellinen varsinkin SM4-luokan tapahtumien osalta. Jaro Kinnunen haastoi hyvin luokan mitaliehdokkaita, mutta suoritus hylättiin.

Jarospeedin rakentaman vanhakorisen Honda Civicin vauhti tuli muille hienoisena yllätyksenä, kun mestaruudesta kamppailleet kuljettajat eivät kilpailun edetessä pystyneet vastaamaan Kinnusen EK-aikoihin.

Kilpailun lopulla näytti siltä, että luokkavoitosta ajaa Kinnusen ohella vain kokenut Joonas Lindroos. Kinnunen ehti nousta kärkeen kolmen peräkkäisen pohja-aikansa ansiosta, mutta voittohaaveet menivät EK:lla 8.
”Huomasin pätkän lopulla, että jotain on vialla. Ohjaustehostin lopetti toimintansa, mutta se ei vielä suuremmin sillä EK:lla vaikuttanut. Sen jälkeen oli vielä yksi pitkä pikis edessä, joten niukka johtoasema vaihtui toiseen sijaan”, Jaro Kinnunen kertasi.

”Ilman tehostinta ajaminen oli niin raskasta, että hävisimme 18 sekuntia Lindroosille. Myös laturin hihna petti lopussa.”

Hyvästä suorituksesta ”palkintona” tiimin auto kutsuttiin jälkikatsastukseen. Siellä ilmeni rike tekniseen sääntöön liittyen, minkä vuoksi Kinnusen kilpailusuoritus hylättiin.

”Imujärjestelmä oli mitoiltaan kyllä oikeanlainen, mutta imusarja ei ollut riittävän tiivis, mikä aiheutti hylkäyksen. Kyseessä ei ole vakava rike, mutta huolimattomuusvirhe menee meidän tiimin piikkiin.”

”Surkea loppu erinomaisesti kulkeneelle kilpailulle. Kuljettajan roolissa toki ajattelen niin, että kilpailuni meni jo pilalle EK:lla 8 tulleen teknisen vian takia.”

teksti ja kuva: Jarno Saari