rxsm2017tampere-src_FB.jpgSRC-luokan finaalistartin ensimmäisessä mutkassa on aina säpinää. Haapamäki oranssisella BMW:llä kärjessä, Olli Lavikainen taistelee muiden puristuksessa punaisella Volvollaan ja onnistuu kuin onnistuukin pitämään keulan lopulta menosuuntaan

Kaanaan SM-rallicrossissa jälleen EMSC:lle menestystä

10.07.2017

Tampereen yläpuolella Kaanaan moottoriurheilukeskuksessa ajetussa rallicrossin SM-sarjan kolmannessa osakisassa ei ylletty emsciläisittäin aivan niin hyvään tulokseen kuin edellisessä osakisassa Honkajoella. Ei Kaanaassa kuitenkaan huonosti mennyt. Rallicross on niin sanotusti kontaktilaji, sanan moninaisessa merkityksessä, joten kaikenlaista radalla tapahtuu. Hieman tuli takapakkia pistetilanteissa, mutta mitään ei vielä ole menetetty mitalisijoja ajatellen.

SRC-luokassa Olli Lavikainen ajoi todella upeasti SM-sarjan kahdessa ensimmäisessä osakisassa. Lähtöasetelmissa puolivälin kisaan Lavikainen oli pisteissä toisena, viisi pistettä Joni-Pekka Rajalaa perässä. Henri Haapamäki oli kolmantena, viisi pistettä perässä ja Jussi Klemola vain pisteen päässä Haapamäestä. Tästä pystyi jo helposti päättelemään, että Kaanaan osakisassa taistelu SM-pisteistä on raivokasta.

Lavikainen onnistui jälleen mainiosti alkuerissä, sijoitukset neljäs, toinen ja toinen. Tilanne meni varsin mielenkiintoiseksi, kun pistejohtaja Joni-Pekka Rajalalla oli murheita alkuerissä, sijoituksina voitto, yhdeksäs sekä kahdeksas sija. Henri Haapamäki oli erittäin kovassa iskussa koko päivän, ja alkuerien jälkeen Haapamäki oli johdossa, Lavikainen oli toinen ja Toni Niemi kolmas. Rajala oli vasta neljäs. Toinen emsciläinen Harri Kallonen lähti Lavikaisen kanssa samaan semifinaaliin ruudusta 5.

Lavikainen asettui omaan semifinaalilähtöönsä paalupaikalle saaden Rajalan viereensä eturiviin. Lavikainen hoiteli homman näyttävästi ”maaliin” ja voitti. Tomi Koirikivi tuli ruutulipulle toisena.

Harri Kallonen yllättyi itsekin


Harri Kallonen ajoi SRC-luokassa kelpo tulosta. Harmittavasti semifinaalissa matka päättyi heinäpaalin kanssa painiskeluun, paikka finaaliin oli selvästi tulossa ennen sitä.

Tuhatpäisen yleisön tässä semifinaalissa Lavikaisen lisäksi sytytti myös Harri Kallonen, joka näytti ajavan  ”elämänsä kisaa”. Viimeistä edelliselle kierrokselle asti näytti, että Rajala putoaa finaalista ja pudottajana nimenomaan on Kallonen, joka oli taikonut huimasti lisää vauhtia menemiseensä ja oli tulossa kolmantena maaliin. Mutta, mutta…. kaikenlaista voi tapahtua. Harmillisesti se nyt tapahtui Kalloselle. Lisälenkin ulostulossa nimittäin kilpailijat joutuivat pujottelemaan useiden heinäpaalien muodostamasta, erittäin tiukasta väliköstä ennen suoralle kiihdyttämistä. Tämä ei Kalloselta nyt onnistunut, vaan osuma paaliin oli voimakas ja auto rikkoontui siihen.
”Kyllä se kait lopulta oli ajovirhe, mikä tapahtui. Pakko oli yrittää täysillä, kun näytti, että olen pääsemässä tällä kaudella ensimmäisen kerran finaaliin. No juu, olihan siinä tuulilasikin sen verran kurainen, etten oikein kunnolla nähnyt, mutta pistän tämän kuitenkin oman virheeni piikkiin”, myönsi Kallonen kisan jälkeen.
”Pölyä nousi muiden takana ajaessa todella paljon, kun oli lämmin ja kuiva keli. Harmittavasti vain pissapojan letku valutti vettä lasille ja lasi meni tukkoon.”

Kallosen alkueräsijoitukset olivat 11:s, 8:s ja 13:s. Kolmen alkuerän jälkeen sijoitus oli 10:s ja näin paikka 12 parhaan kuljettajan semifinaaleihin.

Honkajoen kisassa Kalloselta särkyi kolmannen alkuerän jälkeen vaihdelaatikko, mutta Kaanaan vauhdikkaalla radalla kaikki tuntui olevan kunnossa.
”Itsekin hieman yllätyin, että olin ihan finaaliin menossa. Olen autoa toki koko ajan parannellut tässä kauden aikana. Ohjaustehostimen sain vihdoin kuntoon, alustaa olen päivitellyt, mutta vielä samalla, kaksi vuotta vanhalla moottorilla kuitenkin ajan.”

”Harmi, että jäin siihen heinäpaaliin. Rajala olisi nimittäin ollut ulkona finaalista, ja se olisi voinut tehdä hyvää Ollin (Lavikainen) pistetilanteessa.”

Lavikainen joutui muiden ”hampaisiin”

Lavikainen asettui eturivin kakkospaikkaan Henri Haapamäen rinnalle. Rajala oli vasta neljännessä ruudussa ja hallitseva suomenmestari Jussi Klemola kuudennessa. Startti oli tiukka, kuten aina. Lavikainen pääsi ensimmäiseen mutkaan melko hyvissä asemissa, mutta tämäpä ei kelvannut kanssakilpailijoille. Osumaa tuli ensin taakse, mikä heitti Lavikaisen Volvon poikittain ja sitten toiseen kulmaan, mikä onneksi käänsi Volvon keulan menosuuntaan. Vauhti tässä kuitenkin tietenkin hidastui ja mahdollisuudet kärkeen menivät. Haapamäki tuli ruutulipulle noin puolitoista sekuntia ennen Rajalaa, joka sai tämän sijoituksen ikään kuin ”lahjaksi”. Lavikainen joutui muiden kolhimaksi, Koirikivi jäi lähtöruutuun mutta pääsi jatkamaan ja Klemola nilkutti lopulta maaliin teknisen vian saattelemana. Toni Niemi oli kolmas ja Lavikainen finaalin neljäs kovin kolhitun näköisellä Volvollaan.

SRC:n pistetilanteessa Henri Haapamäki nousi Rajalan kanssa tasapistein kärkeen, Rajala on toinen. Lavikainen putosi kolmanneksi, mutta ero kärkikaksikkoon on vain kolme pistettä. Neljäntenä oleva Klemola on Lavikaista 10 pistettä jäljessä.

Kalle Markkanen säilytti paikkansa pistekakkosena

Tämän kauden uutuussarja, RX Academy, on autourheilukonkarin Jussi ”Juuso” Pinomäen kehittelemä luokka nuorille, rallicrossin tulevaisuuden tähdille. Sarjassa kaikki ajavat täsmälleen samanlaisilla autoilla, joiden tekniikka, rengaspaineet yms. ovat jokaisella samat. Vain sarjan organisaation edustajilla on lupa koskea auton tekniikkaan, omien toiveiden mukaan autoja ei voi kuljettaja säätää eikä säädättää.

Sarja ottaa vasta ensiaskeleita, ja kuten niin monessa muussakin luokassa, ensimmäisenä vuonna autoja on niukemmin. Seuraavina vuosina usein tapahtuu harppausta, kun nähdään, miltä sarja alkaa vaikuttaa. Kaanaan kisaan viivalle saatiin kahdeksan kuljettajaa, joista yksi, rallicrossin MM-kisoja Super1600-luokassa ajava Jussi-Pekka Leppihalme oli ”vierailevana tähtenä”. Leppihalme ei näyttänyt pääsevän sinuiksi auton kanssa ja lopputuloksissa parkanolainen oli kuudes.

Sen sijaan EMSC:n Kalle Markkanen on päässyt autonsa kanssa sinuiksi, vaikka vielä riittää totuttelemista.

”Mulle täällä kaikki lähdöt olivat vaikeita. Muuten viikonloppu oli oikein hyvä, ja lopputuloskin siedettävä, mutta startteihin olen pettynyt”, myönsi Kalle kisan jälkeen.

Kaanaan viikonloppuun Markkanen lähti pistetaulukon kakkosena, eroa johtavaan Jesse Kallioon oli kaksi pistettä. Alkuerissä Markkasen vauhti oli oikein hyvää. Ensimmäisestä voitto, toisesta kakkossija ja kolmannessa Kalle oli neljäs. Tämä tiesi alkuerien jälkeen pistejohtoa ja omaan semifinaalilähtöön paalupaikkaa. Sami-Matti Trogen oli toisena ja pistejohtaja Kallio kolmas.

Semifinaalin startti oli tiukkaa vääntöä, eikä ollut kaukana, että Markkanen olisi piikkipaikan ottanut. Nyt se ei kuitenkaan onnistunut, vaan Jesse Kallio väänsi väkisin kärkeen. Tasaväkisissä lähdöissä ei ohitukseen ole muuta mahdollisuutta kuin edellä ajavan virhe, mutta Kallio piti kuin pitikin hermot kurissa ja Markkasen takanaan.

Finaaliin Markkanen sai kolmosruudun. Trogen oli paalulla ja Kallio toisena eturivissä. Kallio oli jälleen eniten hereillä lähdössä, meni kärkeen ja voittajana ruutulipulle. Trogen oli toinen ja Markkanen kolmas.


Näin tiukkaa vääntöä oli RX Academy -luokan finaalissa. Jesse Kallio onnistui lähtökiihdytyksessä paalupaikalta ja sisäpuolella oltuaan nappaamaan kärkipaikan eikä tasaväkisillä autoilla oikein pääse ohitustilanteisiin ilman toisen virhettä.

Nykyisin pistelaskumuutosten jälkeen alkuerissä menestymisestä napsahtaa reippaasti pisteitä, joten Markkanen onnistui kasvattamaan mukavasti pistesaldoaan. Jesse Kallio onnistui nykäisemään nyt kolme pistettä lisää eroa, joten Markkanen on kakkosena viiden pisteen päässä. Kisaviikonloppuja on vielä kaksi jäljellä, elokuun puolivälissä Jalasjärvellä ja syyskuun lopussa Kouvolassa.

Seuraava osakisa ajetaan elokuun puolivälissä Jalasjärvellä.

teksti: Kikka Kuosmanen, ajokuvat Toni Ollikainen