kalle startti.jpg

Kalle Markkaselle rallicross-ajon oppia roppa kaupalla

19.06.2017

RX Academyn Renault-kuljettaja Kalle Markkaselle eilinen Honkajoella ajettu sarjan toinen osakilpailu oli ”pettymysten taivalta”. Vaikka päivän lopputulos – toisena sarjapisteissä – ei huonolta näytäkään, siihen johtaneet tapahtumat olivat kuin suoraan oppikirjasta: Miten epäonni on pilata kaiken.

Kalle Markkanen lähti RX Academyn toiseen osakisaan pistetaulukon viidentenä. Hyvinkään avauskisassa Markkanen keskeytti finaalissa, joten Honkajoen Pesämäen radalta lähdettiin hakemaan ”revanssia”. Vapaissa harjoituksissa Markkasen vauhti oli vakuuttavaa. Kallen kierrosaika oli koko Renault-porukan nopein. Rallissa lupaavasti uraansa Opelin tehdaskuljettajana aloitteleva Jari Huttunen jäi reilut kolme sekunnin kymmenystä, Jesse Kallio ja Sami-Matti Trogen yli puoli sekuntia.

Kun seuraavana päivänä ensimmäinen alkuerä oli ajettu, Markkasten huoltobussissa oli apea tunnelma. Yhdessä pähkäiltiin, mihin ihmeessä vapaiden harjoitusten vauhti oli kadonnut. Kalle oli viides, Trogen, Huttunen ja Kallio sekä venäläinen Marat Knyazev kiilasivat edelle.
”Poika taitaa olla ihan nukuksissa vielä. Olisi pitänyt herätä huomattavan paljon aikaisemmin, käydä kunnon juoksulenkillä ja sen jälkeen suihkussa. Ehkä se olisi auttanut, en tiedä”, tuumaili isä Markku.

Toiseen alkuerään Kalle starttasi viidentenä autona ulkoradalta, ja joutui (tietenkin) muiden työntämänä ensimmäisessä mutkassa pehmeälle soralle. Jälkiviisaat osasivat kritisoida, että olisi pitänyt ajaa eri ajolinjaa. Tässä tuli rallicrossin oppia lisää, kuljettajan pitäisi olla valmis reagoimaan nopeasti tilanteiden muuttuessa. Kokemus opettaa.

Kahden alkuerän jälkeen Kalle oli kuudentena, mikä toi kolmanteen alkuerään lähtöpaikaksi sisäradan. Nyt nähtiin Kallelta hieno taistelu tasaisessa rintamassa. Poika pani hanttiin kunnolla ja puristi kuin puristikin itsensä kärkeen ja selvään erävoittoon ennen Trogenia ja Huttusta.

Semifinaaliin paalulta

Alkuerien jälkeen miehet jaettiin kahteen semifinaaliin. Ensimmäisen voitti Jari Huttunen todella upean taistelun jälkeen. Huttunen ohitti näyttävästi kylkiä kolistellen Trogenin vain pari mutkaa ennen ruutulippua. Jesse Kallio oli kolmas.

Toiseen semifinaaliin Markkanen starttasi paalupaikalta ja sai todella hienon lähdön. ”Piikkipaikka” helposti ensimmäiseen mutkaan ja erävoitto näytti olevan tulossa mallikkaasti. Toisin kävi. Venäläinen Marat Knyazev ajoi lisälenkillä ulos hiekkavalliin siten, että etupyörät olivat hiekkakasassa ja auton takapää osittain radalla. Tuplakeltaiset liput heiluivat tietenkin, kun Markkanen käänsi viimeisenä kuljettajana lisälenkille. Nyt pelättiin, että liputuksen vaatima vauhdin pudottaminen vaarantaisi Markkasen voiton. Kalle pääsi kuitenkin hienosti paikan ohi ja lähti kiihdyttämään kohti erävoittoa, kun kilpailun johto päätti yllättäin keskeyttää lähdön punaisella lipulla. Kallella olisi johtoasemassa ollut vielä yksi kierros jäljellä.

Sääntöjen mukaan lähtö uusitaan ja kaikki keskeytetyssä lähdössä mukana olleet voivat osallistua, mikäli kilpailun johto ei päätä toisin. Nyt ei päättänyt. Punaisen lipun aiheuttanut venäläinen irrotettiin hiekkakasasta ulkopuolisin voimin ja mies ohjattiin uudelleen lähtöruudukkoon.

Tällä kertaa Markkasen lähtö ei onnistunut ensimmäisen tapaan. Kallen auto jäi sutimaan paikalleen. Jami Kalliomäki nappasi johtopaikan ja sai Markkasen kantaansa. Tässä järjestyksessä myös tultiin puolen sekunnin erolla maaliin. Venäläinen Knyazev ja englantilainen Nathan Heatcote kävivät kovan taistelun jäljellä olevista sijoista, mutta kaukana kärkikaksikon takana.
”Sain ohjeet, että pitää lähdössä nostaa kierroksia, kun renkaat ovat nyt kuumemmat. Se oli täysin väärä ohje. Nostin kierroksia, mikä aiheutti renkaiden sutimisen eikä näin voittoon enää ollut mahdollisuuksia”, kertasi Kalle kisan jälkeen.

Kilpailun johto kertoi kisan jälkeen, että ohjaajakokouksessa lisälenkin kapeudesta oli keskusteltu. Kuljettajat pelkäsivät, että siellä voi tulla ulosajojen vuoksi suma, joten sovittiin, että lähtö keskeytetään punaisella lipulla, mikäli tällainen tilanne tulee. Muissa lähdöissä ei päivän aikana tällaista kuitenkaan nähty.

Kalle oli lähdössään viimeinen kuljettaja lisälenkillä ja ohitti paikan vaivatta, joten olikohan keskeytys sittenkään ihan järkevää. Tässä lienee kilpailun johdolle sattunut arviointivirhe.

Finaalissa auto vielä hyytyi

Finaaliin Markkanen kuitenkin pääsi, mutta joutui lähtöruudukossa toiseen riviin eli auton mitan eturiviä taaemmaksi. Tasaväkisten autojen kisassa kakkosrivistä harvoin noustaan voittotaisteluun, ellei mitään kolareita ja osumia satu.
”Lopullinen niitti taistelun loppumiseen oli se, että moottorin lämmöt kohosivat liian korkeiksi edellä menevästä nousseen ja syylariin iskeytyneen savimössön takia. Nykyaikaisissa autoissa moottorin tietokone suojaa itse itseään ja tiputtaa tehoja”, selvitti Kalle kisan jälkeen.
”Auton näytöstä näki, että kolmisen kierrosta ennen maalia, kisan puolivälissä siis, että tehot ovat laskeneet.”

Finaaleja ennen rataa yleensä kunnostetaan ja kuivissa olosuhteissa myös kastellaan. Kokemus kuulemma ajan myötä opettaa, ettei ihan suoraan toisen takana kannata tällaisessa tilanteessa ajaa, kerrottiin ”asiantuntijataholta” kisan jälkeen. Lisää tietoa siis rallicrossin ajamisen saloihin.
”Rallicrossissa ei voi antaa milliäkään periksi, joten tällaisiin tilainteisiin joutuu väkisin”, totesi tähän Kalle.

Markkanen sai kohtuullisen hyvän startin toisesta rivistä, mutta paikkaa ei ensimmäisessä mutkassa sittenkään auennut. Huttunen, Trogen ja Kallio sekä vielä Jami Kalliomäkikin pääsivät edelle. Markkasen oli kaikkien kommelluksien jatkoksi tyytyminen finaalin viidenteen sijaan.

Alkueristä ja finaalista Markkaselle ropsahti kuitenkin sen verran sarjapisteitä, että Kalle nousi viidenneltä sijalta kakkoseksi. Tälle vuodelle tehty sääntömuutos pisteiden jaossa tuo alkueristä enemmän pisteitä, joten finaalin merkitys siinä mielessä on vähentynyt. Ainakin toistaiseksi muutos on osoittautunut hyväksi.

Tästä on hyvä jatkaa seuraavaan osakisaan, joka ajetaan Akaassa Kaanaan radalla heinäkuun 8. päivänä.

teksti ja kuva: Kikka Kuosmanen

Tulokset, finaali:
1. Jari Huttunen Kiuruveden UA 3.36,932
2. Sami-Matti Trogen Länsiväylän UA 3.40,394
3. Jesse Kallio Hyvinkään UA 3.42,324
4. Jami Kalliomäki Varsinais-Suomen UA 3.42,982
5. Kalle Markkanen EMSC 3.43,889
6. Marat Knyazev Venäjä 3.50,834


RX Academy: Pistetilanne osakisan 2/5 jälkeen:
1. Jesse Kallio 44 pistettä
2. Kalle Markkanen 42 pistettä
3. Jami Kalliomäki 35 pistettä
4. Marat Knyazev Venäjä 35 pistettä
5. Martins Lapins Latvia 34 pistettä

 

Espoo Motorsport Club ry
Postiosoite: 
Luomannotko 2, 02200 ESPOO
Sähköposti: hallitus (at) emsc.fi