Maxell-Ralli 15.9.2018

Tänä vuonna Maxell Ralli on Historic Ralli Trophy -sarjan viimeistä edellinen (5/6) osakilpailu, joka ajetaan lauantaina 15.9. Toivottavasti tänä syksynä talvi ei yllätä samalla lailla kuin viime syksynä, kun jouduimme perumaan kilpailun. Lähiaikoina näille sivuille päivitämme paljon ralliin liittyviä asioita, joten pysythän "kuulolla". 

Historic-luokkien lisäksi rallissa ajetaan tasanopeussarjan osakilpailu sekä Kuplasarjaa sekä BMW Extreme -sarjaa. Myös muita lisäluokkia on mukana. Ilmoittautuminen päättyy syyskuun alkupäivinä.

Ilmoittautuminen Maxell-ralliin 15.9.18 on käynnistynyt. Kaasujalkaa pääsee pistämään pannuhuoneen puolelle 6 erikoiskokeen verran. EK-kilometrejä on luvassa 64 km ja reitin yhteispituus on 175 km. Reitti kulkee Nummi-Pusulan alueella.

Rallin reittikarttamyyntipisteet ovat:
ABC Piihovi (Salo), ABC Masuuni (Karkkila), ST1 Saukkola, Neste Veikkola, Neste Pusula ja Neste Vihti Siippoo.

Myynti alkaa lauantaina 15.9. heti aamusta.

Kilpailun aikataulu
Lauantaina 15.9.
klo 10.46 Tasanopeuskilpailijat starttaavat reitille
klo 12.01 Ensimmäinen HRT-kilpailija starttaa reitille Pusulan koululta
n. klo 13.15 Tauko alkaa
n. klo 16.30 Ensimmäisiä tasanopeuskilpailijoita maaliin
n. klo 17.45 Ensimmäisiä HRT-kilpailijoita maaliin Pusulan koululle
Kilpailun kilpailukeskuksena toimii Pusulan koulu, Kaukelantie 1, Pusula.

Lisää tietoa näiltä sivuilta ja Maxell Ralli FB sivuilta

LIVE TULOSPALVELU Palvelun tarjoaa MUT-Palvelu

Maxell Rallissa kovaa kyytiä

Kisan järjestelyt saatiin vietyä hienosti läpi ja kiitokset siitä kuuluvat monille oman seuran (EMSC) jäsenille ja vielä enemmän muiden seurojan jäsenille, jotka hoitivat erikoiskokeiden toimitsijan tehtäviä. Mukana olivat kisaa järjestämässä mm. THU team, TMS, RiiUA, LohjaUA, KarkUA, MäntsäläMK, PosUA, SaloUA, VihUA, NuUA, ETMK/UA. Kiitokset myös katsastajille tärkeästä turvallisuuden eteen tehdystä työstä.

Itse kilpailussa voittokaita olivat historic-luokassa olivat mm. Jari Ohrankämmen kaksitahtisella Warrellaan, Matti Leander ”vanha koppaisella” Escortilla, Juha Mäkitalo kuvan kauniilla Alfa-Romeolla, Juha Berner ”dollarihymy” Plymouth Valiantilla, Tero Salminen Toyota Corollalla, jollaisella Hannu Mikkola voitti v. 1975 Jyväskylän Suurajot ja Arttu Karttunen Mazda 1300:lla, jollaisella Timo Salonen aikoinaan aloitti ralliuraansa. Muille kunniakkaille luokkavoittajille ja myös muiden kuin historic-luokkien osallistujille kiitos, että tulitte ja teitte Maxellista jälleen kerran ikimuistoisen. Tällä kertaa jo kahdennentoista kerran!

Timo Ohmero

Karttunen.jpgArttu Karttunen on ikäkategoriassa 1 (Historic ->69) pistejohdossa Mazda 1300 –autollaan. Akaalainen Karttunen on voittanut luokkansa kaikissa neljässä ajetuissa osakisoissa. Jäljellä on vielä Maxell Ralli ja lokakuun puolivälissä sarjan päättävä Urjala Ralli. Kuva: Marko Kyöstilä

Pistejahdin loppukiri alkamassa Maxell Rallissa

Neljän ikäkategorian sekä nuottisarjalaisten pistetaistelu jatkuu tiukkana. Kun kilpailijoille lasketaan loppupisteisiin viiden parhaan kisan tulos kuudesta, on monella esimerkiksi kerran jo keskeyttäneelläkin mahdollisuuksia kohentaa sijoitustaan kahdessa viimeisessä osakisassa.

Ikäkategoriassa 1 (Historic ->69) Matti Leander luokan 2 Escortilla johtaa viiden pisteen turvin ennen Juha Berneriä, joka ajaa Valiantilla luokassa 4. Kolmosluokassa Cortina GT:llä ajava Sakari Salminen on kahdeksan pistettä kärkeä perässä kolmantena. Neljäntenä oleva, Alfa Romeo Giulialla luokassa 3 ajava Juha Mäkitalo on napannut jo kolme luokkavoittoa, mutta edellisessä osakisassa Orimattilassa tuli keskeytys. Mäkitalo on vahva ennakkosuosikki Leanderin tapaan jopa mestaruuteen asti, mikäli onnistuvat jäljellä olevissa kisoissa. Mitaleille saattaa kaikkien edellisten lisäksi olla mahdollisuuksia myös Jari Ohrankämmenellä (lk 1).

Ikäkategoriassa 2 (Historic -75) Kimmo Juhannusvuori luokan 7 Escort RS:llä pitää johtopaikkaa kolmella pisteellä ennen Tero Salmista, joka ajaa luokassa 7 Corollalla. Juhannusvuorella on kolme luokkavoittoa ja yksi kakkossija, Salmisella luokkavoittoja kaksi sekä kakkos- ja kolmossija. Vain pisteen päässä Salmisesta kolmanena on Jussi Lappalainen (lk 5 Escort), jolla on kaksi luokkavoittoa sekä kakkos- ja nelossija. Mitalitaistoissa nähtäneen edellisten lisäksi neljäntenä oleva Sami Taskinen (lk 6) sekä Kari Loppi (lk 6) ja Heikki Valkonenkin (lk 7). Pisteissä viidentenä oleva Ilpo Hietanen ei ole ilmoittautunut Maxell Ralliin. ”Mustana hevosena” mitalitaistoon saattaa nousta vielä nyt yhdeksäntenä Joni Mäkeläkin (lk 6), sillä nokialaisella on kaksi luokkavoittoa ja kaksi keskeytystä teknisen vian vuoksi. Neljällä luokkavoitolla ei yllettäne mestaruuteen, mutta mitalistiksi saattaa olla mahdollisuuksia. Vihtijärveläinen Marko Nysten on ensimmäistä kertaa tänä vuonna kisoissa mukana ja hän saattaa sekoittaa luokassa 6 pistetaistelua.

Ikäkategoriassa 3 (Historic -81) Arttu Karttunen 1300-kuutioisella luokan 8 Mazdalla on kahdella pisteellä kärjessä neljän luokkavoiton turvin. Vain kahden pisteen päässä kolmella luokkavoitolla ja kakkossijalla on Vesa Glad Starletilla (lk 11). Markku Hakala (lk 8) on kolmas 36 pisteellä. Pistetaulukon neljäntenä 33 pisteellä oleva Matti Jaatinen on yksi ennakkosuosikeista aina mestariksi asti, sillä karkkilalaisella on kolme luokkavoittoa ja keskeytys saldossaan. Sekä Karttusella että Jaatisella ei liene muuta tavoitetta kuin luokkavoitto Maxellissa.

Ikäkategoriassa 4 Ilkka Kiviniemi luokassa 15 Corolla 1600 GT:llä on neljällä luokkavoitolla ja 44 pisteellä kärjessä. Ilkka Koskela MB:llä (lk 17) on neljän pisteen päässä kakkosena ja Antti Siikala Favoritilla (lk 14) kaksi pistettä Koskelan perässä. Esa Lindroos Corolla 1600 GT:llä (lk 15) on neljäntenä Siikalaa neljä pistettä jäljessä. Mitalitaistoissa nähtäneen myös viidentenä oleva J-P Haapasalo (lk 16) ja Matti J. Tarvainenkin tällä kertaa luokassa 14 Skodalla. 

Muut sarjat

Veteraanisarjassa Pentti J. Laakkonen johtaa tonnisella Kadettilla 42 pisteen turvin ennen Sakari Salmista, jolla pisteitä on 38. Vain kahden pisteen päässä Salmisesta kolmantena on Veijo Hänninen Austin Cooperilla, mutta Hänninen ei ole Maxell Rallissa mukana. Sven-Olof Wikman Volvo 544 Sportilla on pisteissä neljäs 27 pisteellä.

Nuottisarjassa espanjalainen Miguel Diaz Aboiltiz johtaa viidellä pisteellä ennen Juha Selännettä, jolla on käytännössä kolme luokkavoittoa ja keskeytys saldossaan. Yksi luokkavoitoista tuli ainoana osanottajana luokassa, joten siitä Selännettä ”rokotettiin” kahdella pisteellä. Aboiltiz on voittanut luokkansa kerran ja ajanut kerran toiseksi ja kahdesti kolmanneksi. Selänteellä niin kuin varmasti kolmantena 29 pisteellä olevalla Teemu Koivistollakin lienee ainoana tavoitteena luokkavoitto Maxellista.

Nuottisarjassa saattaa ”pistepakkaa” Maxell Rallissa sekoittaa mm. Heikki Westerlund, joka ei taulukon kahdeksantena ja vain avauskisan luokkavoiton tuomalla 11 pisteellä mitalitaistoihin taida enää nousta. Westerlundin lisäksi pisteitä saattavat muilta napata myös Martti Sirro Audi quattrolla, Michael Fleming Escortilla ja Petri Söyring Kadett GTE:llä.

Tasanopeussarjalaisilla Maxell Ralli on sarjan päätös- ja neljäs osakisa. Kilpailijoille lasketaan lopputulokseen pisteet kolmesta parhaasta kisasta. Luokassa T1 lapualainen, Corsalla ajava Mika Alakoskela on vahvoilla mestariksi 31 pisteellä. Vaikka kakkosena 17 pisteellä oleva Matti Söderlund voittaisi VW 1500 S:llä luokan ja kasvattaisi pistepottiaan 11+1:llä, se ei riittäisi Alakoskelan voittamiseen. Alakoskela ei tarvinne pistettäkään, sillä pisteet riittäisivät mestaruuteen. Sen sijaan kolmannesta sijasta taistelijoita löytyy useampiakin.

Luokassa T2 on osanottajia neljä autokuntaa tällä kertaa mukana. Lassi Paarala Austin A40:llä johtaa ennen päätöskisaa kolmella pisteellä ennen Porsche 924 Turbolla ajavaa Timo Kangasta, jolla on 19 pistettä. Tapani Kuparinen on kolmantena 11 pisteellä. Jouni Pesosella on seitsemän pistettä, joten mahdollisuudet nousta kolmanneksi ovat olemassa. Jaakko Heikkilä ei ole Maxell Rallissa mukana.

Kilpailun aikataulu
Lauantaina 15.9.
klo 10.46 Tasanopeuskilpailijat starttaavat reitille
klo 12.01 Ensimmäinen HRT-kilpailija starttaa reitille Pusulan koululta
n. klo 13.15 Tauko alkaa
n. klo 16.30 Ensimmäisiä tasanopeuskilpailijoita maaliin
n. klo 17.45 Ensimmäisiä HRT-kilpailijoita maaliin Pusulan koululle
Kilpailun kilpailukeskuksena toimii Pusulan koulu, Kaukelantie 1, Pusula.
 

teksti: Kikka Kuosmanen, kuva: Marko Kyöstilä

 

Kilpailun säännöt

Rallin säännöt on julkaistu ja voit ladata ne tästä linkistä (pdf dokumentti, 230 kt)

Espoo Motorsport Club ry
Postiosoite/Laskutusosoite: 
PL 37, 02101 ESPOO
Sähköposti: hallitus (at) emsc.fi